Kucing

Guru: "Jika saya beri kamu 2 ekor kucing dan tambah 2 ekor kucing lagi dan kemudian tambah 2 ekor yang lain, berapa ekor kucing yang kamu miliki?"

Johnny: "Tujuh." 

Guru: "Kamu tidak mendengar dengan teliti ... Jika saya beri dua ekor kucing, dan dua ekor lagi dan dua lagi, berapa ekor yang akan kamu ada?" 

Johnny: "Tujuh."

Guru: "Biar saya katakan kepada kamu dengan cara yang berbeza. Jika saya beri dua biji epal dan dua  biji lagi dan tambah dua biji lagi, berapa banyak epal yang kamu ada?"

Johnny: "Enam."

Guru: "Baik sekarang, jika saya beri kamu 2 ekor kucing dan tambah 2 ekor kucing lagi dan kemudian tambah 2 ekor yang lain, berapa ekor kucing yang kamu miliki?"

Johnny: "Tujuh"

Guru: "Johnny, macam mana pula kamu boleh boleh dapat tujuh ekor?!"

Johnny: "Sebab saya memang sudah ada seekor kucing dirumah!"